Prijs | VERKOCHT |
Bouwjaar | 1972 |
Km. Stand | 87.000 mls |
BTW | Niet Verrekenbaar |
Carrosserietype | Coupé |
Kleur | Glacier White |
Interieur | Navy |
Motortype | 3,5 liter, V8 |
Vermogen | 155 Pk |
Transmissie | 4 versnellingen + Overdrive |
Brandstof | Benzine |
1972 MG MGB V8 Prototype
- Uniek fabrieksprototype
- Complete historie en alle documentatie aanwezig bij auto
- Volledig origineel
- Technisch in uitstekende staat
Met gepaste trots biedt Brooks Classics deze unieke MGB aan, een auto die een belangrijk hoofdstuk vormt in de historie van dit geweldige merk.
De MGB was lange tijd ’s werelds meest populaire sportauto. Het oorspronkelijke, simpele recept van een achterwielaangedreven roadster met simpele en betrouwbare techniek in combinatie met geweldige styling was wereldwijd goed voor ruim 500.000 verkopen. Aantallen die pas met de komst van de Mazda MX5 werden ingehaald in de jaren ’90.
De standaard MGB had echter zijn tekortkomingen; met name op motorisch gebied werd de 1,8 liter 4 cilinder motor door de tand des tijds ingehaald en met steeds zwaarder wordende milieu eisen liepen de geleverde vermogens zelfs terug. De 6 cilinder MGC was geen geweldig alternatief doordat het motorblok te zwaar was. De introductie van de nieuwe aluminium Rover V8 bood de uitgelezen kans om de MGB naar een compleet nieuw prestatieniveau te tillen. Tuners als Ken Costello begonnen direct bestaande MGBs om te bouwen en al snel besloot de fabriek dat ze niet achter konden blijven en begonnen aan de ontwikkeling van de MGB V8.
In 1972 werden in totaal 6 prototypes gebouwd (2 links- en 4 rechtsgestuurde exemplaren). De door ons aangeboden auto met chassisnummer GD2D1-96G en kenteken MMO 299L is het 3e rechtsgestuurde exemplaar. De auto werd gebruikt voor hoge snelheidstests op het continent en is derhalve nooit van V8 badges voorzien opdat de pers geen lucht kreeg van de toen nog geheime doorontwikkelingen van de auto. Omdat het een prototype is, verschilt deze unieke MG op tal van punten met een normale productie auto. Al deze originele features zijn uitgebreid gedocumenteerd en nog steeds aanwezig op de auto, evenals het originele fabriekskenteken MMO 229L.
Nadat de V8 haar actieve leven als prototype had beëindigd kocht de fabrieksdirecteur, Robert Ward, de auto voor zijn zoon Norman. Hij hield de auto vervolgens 32 jaar lang in bezit. In 2008 werd de auto verkocht aan MG enthousiast Clive Wagerfield, welke de auto meer dan 10 jaar in bezit had en uiteindelijk verkocht aan een liefhebber. Gedurende deze periode werd de auto door merkexperts zorgvuldig naar een uitstekende staat gebracht zonder afbreuk te doen aan de originaliteit.
Deze unieke en bruikbare MG is een echt collector’s item, welkom op internationale concoursen, maar kan door zijn geweldige performance en betrouwbare techniek ook prima gebruikt worden voor de meest mooie reizen door Europa. Een echte liefhebbers auto voor de man/vrouw met stijl!
Wij nodigen u uit om nader kennis te maken met deze unieke MG. Gelieve van te voren een afspraak te maken met Geert-Jan Tax via gjtax@broekhuis.nl of 030-8507500
*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in klassieke Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.brooksclassics.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500 / gjtax@broekhuis.nl*