Prijs  € 84.900,-
Bouwjaar  1959
Km. stand  79.944 mijl
BTW  Niet verrekenbaar
Carrosserietype Roadster
Kleur Old English White
Interieur Red leather
Motortype  1.622 cc, 4 cilinder 
Vermogen 108 bhp
Transmissie Handgeschakeld 4 versnellingen
Brandstof Benzine

1959 MG-A Twin-Cam Roadster SCCA racer

  • 52 jaar lang familiebezit geweest van de eerste eigenaar,
  • Matching numbers, volledige historie met zeer uitgebreid dossier,
  • Gelimiteerde productie met 1.622 cc Twin-Cam motor,
  • Technisch in uitstekende conditie,
  • SCCA racer, body met onvervalste patina in keurige ongerestaureerde staat,
  • Street legal, voorzien van Nederlands kenteken.

De MGA story

De MG-A werd in 1955 gelanceerd, zijn gestroomlijnde carrosserie was direct afgeleid van de MG TD Le Mans-auto en was ten opzichte van zijn voorganger de klassieke TF een enorme sprong voorwaarts. De MG-A werd in de eerste jaren met een 1.488 cc motor uitgerust die 68 pk leverde. In 1958 werd het topmodel geïntroduceerd de Twin-Cam de absolute high-performance sportmachine waarmee MG respect afdwong bij vriend en vijand, het was de auto onder de gentleman coureurs. Met de aluminium cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkenassen leverde de motor maar liefst 108 pk. De Twin-Cam kreeg rondom Dunlop schijfremmen met stalen velgen die voorzien waren van knock-off centrale wielmoeren die ook gebruikt werden door de competitie modellen van Jaguar. Door zijn krachtige motor kon de Twin-Cam maar liefst een topsnelheid van 185 km/uur behalen.

“The car of my life” de Twin-Cam van majoor Watry

Er zijn maar weinig auto’s die een vergelijkbaar levensverhaal met zich meedragen als deze MG-A Twin-Cam roadster. In November 1958 publiceerde het Amerikaanse automagazine Road & Track de test van de MG-A Twin-Cam, deze uitvoering was net op de markt gekomen. Charles Watry een Amerikaanse marine majoor, die tijdelijk gestationeerd was bij de Britse Marine in London las deze test en was gelijk verkocht. Bij de gerenommeerde MG dealer University Motors in London bestelde hij zijn Twin-Cam. In de wetenschap dat hij zijn MG mee naar de Verenigde Staten zou gaan nemen, bestelde hij de auto links gestuurd, ondanks dat de fabriek uitsluitend rechts gestuurde exemplaren wilde afleveren in Engeland, werd er voor de majoor gelukkig toch een uitzondering gemaakt. Op 8 augustus 1959 werd de MG aan hem afgeleverd met Britse kentekenplaten. Watry sloot zich gelijk aan bij maar liefst vijf autoclubs, daarmee kon hij zijn grote passie waarmaken, namelijk aan clubwedstrijden deelnemen. Zo nam hij in 1959 deel aan de heuvelklim wedstrijd in Kent en in 1960 aan tijdritten in Snetterton.

Van New York naar Californië

In 1960 keerde Watry met zijn gezin terug naar de Verenigde Staten. De MG werd verscheept naar New York. Toen zijn MG in de haven van New York was gelost kroop Watry achter het stuur en reed hij naar zijn huis in Californië. Deze reis van bijna 5.000 km moet al een avontuur op zich zijn geweest. Ook in de Verenigde Staten heeft de majoor aan talloze wedstrijden deelgenomen en successen behaald, met name aan SCCA races in Texas, zo nam hij in 1961 deel aan wedstrijden in Fort Worth, Galveston en Brian. Maar ook op het circuit van Willow Springs was hij met zijn Twin-Cam aanwezig.

De onvervalste patina en imperfectie vormen de schoonheid van deze Twin-Cam.

In 1988, op 65 jarige leeftijd, schonk Watry de Twin-Cam aan zijn zoon. Hij heeft hem 23 jaar in bezit gehad en verkocht hem in 2011. Begin dit jaar maakte de MG opnieuw een reis over de oceaan, dit keer naar Nederland. De auto is technisch grondig aangepakt, goed rijdbaar gemaakt en vervolgens op Nederlands kenteken gezet. Het hoeft geen betoog dat er geen moment aan gedacht is om de carrosserie te restaureren. Laat je niet afleiden door de oppervlakte roest en lakschilfers. De onvervalste patina en uiterlijke imperfecties opgelopen door levenservaring, geven namelijk deze Twin-Cam zijn schoonheid en karakter.

Naast coureur was de majoor ook een verwoed verzamelaar

Het is niet alleen de MG-A die voor meer dan vijftig jaar aan de familie Watry toebehoorde, maar ook het bijbehorende dossier. Naast coureur was Watry ook een verwoed verzamelaar van alles wat er over de MG-A Twin-Cam is geschreven. Het dossier bestaat uit mappen, brieven en documenten. Nagenoeg alles wat met zijn MG-A te maken heeft gehad is bewaard, zoals folders, tijdsschriften, onderhoudsboeken, onderdeelboeken, werkplaatshandleidingen enz. Zelfs het exemplaar van Road & Track uit 1958, waardoor hij destijds zijn aankoop heeft beslist, is bewaard. Alsmede de originele aankoopnota van de auto van Universal Motors in London. Daarnaast talloze uitnodigingen voor races, badges, toegangspassen, plattegronden en wedstrijd verslagen. Ook zijn de jaarlijkse Amerikaanse registratie tickets behouden. Met dit dossier zal de historie van deze MG-A en de majoor blijven voortleven. Het is onafscheidelijk met de auto verbonden en maakt deel uit van zijn ziel.

Uitrusting

Deze MG-A Twin-Cam is van fabriekswege geleverd met een 4.55 : 1 differentieel, zeldzame 15″-stalen Dunlop wielen met centrale wielmoer, schijfremmen rondom en verwarming. De race heupgordels en rolbeugel zijn in de jaren zestig gemonteerd om deel te mogen nemen aan de wedstrijden. Naast de standaard voorruit wordt er ook een Brooklands ruitje bijgeleverd.

Er zijn teveel details om ze hier allemaal te kunnen benoemen, wij nodigen u graag uit voor een bezoek om kennis te kunnen maken met deze bijzondere auto. Gelieve een afspraak te maken met Mang Yuan. Hij is te bereiken via 030-8507500. Of stuur een e-mail naar mang.yuan@broekhuis.nl.

*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.broekhuis.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500 / mang.yuan@broekhuis.nl*

Weitere klassische Fahrzeuge

X