Prijs € 155.800,-
Bouwjaar 1953
Km. Stand 60.355 km
BTW Niet verrekenbaar
Carrosserietype Drophead Coupe (Roadster)
Kleur Baltic Grey
Interieur Tan leather
Motortype 3.5 liter, 6 cilinder
Vermogen 162 PK
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine

1953 Jaguar XK120 DHC (Drophead Coupé)

  • Geheel in perfecte staat,
  • Volledig matching numbers,
  • LHD met handgeschakelde versnellingsbak,
  • Top gerestaureerd in Nederland, volledig dossier aanwezig,
  • Prachtige originele kleurencombinatie Baltic Grey met Tan interieur.

Over de Jaguar XK 120 Serie

De Jaguar XK120 beleefde een historisch debuut in 1948 op de British International Motor Show, de auto werd als een sportieve roadster getoont. Hij maakte meteen diepe indruk dankzij zijn vooruitstrevende styling met zijn vloeiende lijnenspel. Hoewel de wereld nog aan het bijkomen was van de Tweede Wereldoorlog en de auto met name bedoeld was als een exotische prototype voor de revolutionaire XK-motor, was de vraag dermate overweldigend dat Jaguar besloot de XK in serieproductie te nemen. Daarmee werd de XK120 in één klap ’s werelds snelste productie-auto, met een voor die tijd een topsnelheid van 120 mijl per uur (193 km/h) waarmee de concurrentie het onderspit moest delven. Indrukwekkend genoeg om zijn typenaam daaraan te refereren. De XK120 verbrak record na record, een legende was geboren. De oorspronkelijke plannen waren om slechts 200 eenheden te bouwen, maar door de toestroom van bestellingen werd besloten om de auto in grotere series te produceren. De aluminium carrosseriedelen die destijds moeizaam uit houten mallen werden geklopt moesten snel plaats maken voor plaatstalen exemplaren welke in grote aantallen uit de pers kwamen. De productie van de stalen modellen begon in 1950, voornamelijk voor de export naar de Verenigde Staten waar de XK 120 dé auto van de celebrities werd.

Evoluties en varianten

In 1951 een jaar na de productiestart van de stalen open twoseater (OTS) werd een gesloten coupé op de markt gebracht, de XK120 (FHC) = Fixed Head Coupé, deze kreeg naast zijn vaste stalen dak ook portieren met deurkrukken en neerdraaibare portierramen. Twee jaar daarna, in 1953 werd de laatste variant op de markt gebracht, de XK120 (DHC) = Drop Head Coupé. Dit model was een variant op de OTS, maar dan luxer uitgevoerd. Zo kreeg het een ruimer interieur maar werden ook de diverse toepassing van FHC overgenomen zoals de portierkrukken en de neerdraaibare portierramen. De geheel gevoerde en beter geïsoleerde cabrioletkap laat zich veel gemakkelijker openen en sluiten dan de OTS.  Het interieur van de Drop Head Coupe is prachtig uitgevoerd met leder, gepolitoerd notenhout en vele hoogglans verchroomde onderdelen.

Over deze XK120 DHC

Op 31 maart 1953 verliet deze Baltic grijze XK120 DHC de fabriekspoorten in Coventry om de reis over de Oceaan naar Amerika te maken. Hoeveel jaar de auto in Amerika heeft rondgereden is niet meer te achterhalen. In september 2000 werd deze zeldzame XK120 Drop Head Coupe in Engeland gevonden nadat daartoe een zoekopdracht door een Nederlandse klant werd gegeven. De opdracht was kort en krachtig, het vinden van een XK120 DHC, links gestuurd voorzien met matching numbers om tot perfectie gerestaureerd te worden. Mede het feit dat de XK120 DHC slechts 18 maanden in productie is geweest was dit geen eenvoudige opdracht. Direct na aankomst in Nederland heeft de auto een intensieve en jarenlang durende restauratie ondergaan bij de befaamde restaurateur Bart Holland in Boskoop. Daar werd letterlijk en figuurlijk kosten noch moeite gespaard om de auto in de huidige staat te brengen. Daarbij werd de complete auto gestript en vanaf het kale chassis van schroef tot schroef weer opnieuw in elkaar gezet. Vanzelfsprekend zijn alle verroeste en of versleten onderdelen vervangen door nieuw of gereviseerd.  Geen onderdeel is onberoerd gelaten, het totale plaatwerk, het chroomwerk, de remmen, de instrumenten, het gehele houtwerk, de bekleding, het elektrisch circuit, de verlichting, banden, werd geheel onder handen genomen, als ook de ruiten, motorblok, versnellingsbak en aandrijving. Kortom de gehele auto. Alle werkzaamheden zijn gedocumenteerd en onderbouwd met foto’s en rekeningen. De huidige prijs voor deze unieke XK 120 DHC bedraagt slechts een fractie van de gemaakte kosten. Na de restauratie heeft de eerste Nederlandse eigenaar de auto uiterst spaarzaam gebruikt en altijd zorgvuldig laten onderhouden. Wij zijn uitermate trots om deze unieke XK120 DHC te mogen aanbieden, een auto in een dergelijke staat komt men zelden tegen.

De prachtige lakwerk in de originele fabriekskleur Baltic Grey is smetteloos, het chroomwerk is in prachtige staat. De fraaie lederen bekleding van de voorbank en portieren harmoniëren met het prachtig glanzend wortelnoot hout van dashboard en interieurlijsten. Het is een toonbeeld van traditioneel hoogwaardig Brits automobielbouw. Van alle productieauto’s uit deze periode is de XK120 zeker de best presterende en de meest plezierige om mee te rijden. Alle XK-modellen hebben een eenvoudig en robuust ontwerp en bieden hun eigenaar een ongeëvenaarde rijervaring uit de jaren 50 voor een redelijke prijs.

Wij nodigen u van harte uit om nader kennis te maken met deze prachtige Jaguar XK120 DHC. Gelieve van tevoren een afspraak te maken met Harm Derks. Hij is te bereiken via 030-8507500. Of stuur een e-mail naar Harm Derks via harm.derks@broekhuis.nl

Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in voornamelijk Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.broekhuis.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500 / harm.derks@broekhuis.nl

Bekijk andere klassieke auto’s

X