Prijs | VERKOCHT |
Bouwjaar | 1992 |
Km. Stand | 100.981 km |
BTW | Niet Verrekenbaar |
Carrosserietype | 2+2 Coupé |
Kleur | Gunmetal Grey |
Interieur | Parchment |
Motortype | 5.3 liter, V12 |
Vermogen | 285 PK / 210 KW |
Transmissie | Automatisch, 4 Traps |
Brandstof | Benzine |
1992 JAGUAR XJS 5.3 V12 COUPÉ
- Slechts recent de 100.000 km gepasseerd
- Origineel Nederlands geleverde auto
- Zowel optisch als technisch in zeer goede staat
- Een van de allerlaatste met de iconische 5.3 liter V12
Over de Jaguar XJ-S
Al aan het einde van de jaren zestig besefte Jaguar dat het leven van de toen al iconische E-Type niet oneindig kon worden gerekt. De E-Type Series III werd desondanks tot 1975 in grote aantallen verkocht. Maar toen viel uiteindelijk toch het doek voor de altijd geprezen E-Type. Het werd tijd om de opvolger voor te stellen; de Jaguar XJ-S. Bij de introductie in september 1975 in Earls Court behoorde de XJ-S tot de meest exclusieve en geavanceerde Gran Turismo’s ter wereld.
Met zijn controversiële design riep de XJ-S gelijk vanaf het begin veel reacties op. Veel mensen hadden gehoopt op een F-Type, die als waardige opvolger zou dienen voor de E-Type. Met zijn gesloten dak en 2+2 zitplaatsen was de XJ-S niet wat men verwacht had. Het ontwerp was simpelweg niet onomstreden. Overigens, de XJ-S werd grotendeels getekend door William Lyons en Malcolm Sayer, die ook al grotendeels verantwoordelijk waren voor het uiterlijk van de C-, D- en E-Type. Sayer liet zich vooral ingeven door de experimenten die hij deed in een windtunnel. De kleine spoiler onder de voorbumper is bijvoorbeeld een gevolg van deze experimenten en zorgt voor vijftig procent minder opwaartse druk en tien procent minder luchtweerstand.
Hoewel de prijs van de XJ-S een stuk hoger was dan men gewend was van Jaguar, werd de XJ-S toch een succes. Steeds meer liefhebbers omarmden de auto. De introductie van 5.3 liter V12 was de eerste belangrijke vernieuwing voor de XJ-S. Hiermee werd vooral een einde gemaakt aan het exorbitante brandstofverbruik waar de XJ-S last van had. Door deze fluisterstille motor is de coupé in staat om zijn passagiers in stijl, stilte en comfort met snelheden van meer dan 200 km/uur over de snelwegen van het Europese continent naar hun exotische bestemmingen te laten reizen. Toch moest ook met de nieuwe motor regelmatig gestopt worden, want benzine lustte de auto nog altijd graag.
Na wat kleine wijzigingen tussendoor, werd het fraaie model hertekend in 1991, waarmee de auto zijn inmiddels derde officiële facelift heeft gekregen. De voor- en achterbumper werden met de nieuwe lampen het meest ingrijpend vervangen. De naam veranderde met deze derde serie van XJ-S naar XJS.
Over dit specifieke exemplaar
Deze elegante XJS is een van de derde serie. Het betreft een uniek origineel Nederlands exemplaar die in perfecte staat verkeerd, zowel optisch als technisch. De auto heeft pas net de 100.000 km gepasseerd en staat klaar om een nieuwe bestuurder nog veel meer kilometers te laten genieten. Het is een van de laatste modellen van de XJS met de 5.3 liter V12, inmiddels een iconische motor te noemen. De auto is altijd op tijd en met zorg onderhouden. Uitgevoerd in de kleur Gunmetal Grey met het stijlvolle Parchment interieur maakt van deze XJS een verschijning die menig liefhebber zijn hart sneller zal laten kloppen.
Wij nodigen u uit om nader kennis te maken met deze bijzonder fraaie Jaguar XJS. Gelieve van te voren een afspraak te maken met Geert-Jan Tax via brooks@broekhuis.nl of 030-8507500
*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in klassieke auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.brooksclassics.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500 / gjtax@broekhuis.nl*