Prijs VERKOCHT
Bouwjaar  2016
Km. Stand  2.912 km
BTW  Niet verrekenbaar
Carrosserietype 2 deurs Roadster
Kleur British Racing Green Metallic
Interieur Black 
Motortype 5.0 liter V8 Supercharged
Vermogen 575 PK / 423 KW
Transmissie Automatisch 8 versnellingsbak
Brandstof Benzine

2016 JAGUAR F-TYPE PROJECT 7

  • Exclusief hand gebouwde automobiel
  • Verkeert in absolute nieuwstaat, slechts 2.912 km
  • Slechts 250 stuks gebouwd
  • Rechtstreeks uit de collectie van de eerste eigenaar
  • Dealer onderhoud en de historie is volledig gedocumenteerd
  • In de enige correcte kleurstelling, British Racing Green Metallic

 

De Jaguar Project 7 historie

De F-Type Project 7 is een eerbetoon aan de zeven Le Mans overwinningen van Jaguar in de jaren ’50 behaalde. Voor het eerst getoond als concept car op het Goodwood Festival of Speed in de zomer van 2013. Het ontwerp is geïnspireerd op de legendarische Jaguar D-Type die in de jaren 50 tot drie maal toe de 24 uren van Le Mans op zijn naam wist te schrijven. Met zijn lage gestroomlijnde body en als bijzonder kenmerk de “haaievin” achter de bestuurdersplaats. Deze opvallende constructie gaf de D-Type extra koersvastheid met name op de beruchte Mulsanne Straight, het zes kilometer lange rechte stuk van het Le Mans circuit waar de auto’s op pure topsnelheid reden. De Jaguar F-Type Project 7 werd door de “Special Vehicle Operations” (SVO) afdeling met de hand gebouwd. In 2016 toen de legendarische D-Type zijn zestigste verjaardag vierde, werd de F-Type Project 7 uitgeleverd. Er zijn slechts 250 stuks gebouwd, waarvan Amerika er 50 stuks kreeg. Van de overige exemplaren waren er minder dan de helft links gestuurd. Dit is dus een exclusieve auto! De gehele productie was overigens direct uitverkocht. De Project 7 is de meest extreme variant van de Jaguar F-Type, zowel qua looks als prestaties. Er zijn tal van wijzigingen doorgevoerd, zo is het motorvermogen tot 575 pk verhoogd. Het vermogen wordt geleverd door de bekende Jaguar 5.0 liter V8 krachtbron met supercharger en intercooler. Het gewicht is liefst 80 kg lager dan een standaard F-Type convertible, mede door het weglaten van het dakconstructie alsmede door vele Carbon toepassingen voor o.a. de achterklep, motorkap-louvres, powervents in voorspatborden en buitenspiegelkappen. De carrosserie is zoals elke F-Type uit aluminium vervaardigd. De Project 7 bezit een specifieke voorbumper met splitter en zijskirts uit Carbon. De achterzijde heeft een diffuser en een verstelbare achterspoiler van hetzelfde lichtgewicht materiaal. De wielophanging is uitgevoerd met speciale aangepaste onderdelen, waaronder stabilisatorstangen en in hoogte verstelbare schokdempers en veren. Het remsysteem bezit Carbon schijven. De Project 7 is tevens voorzien van een actief differentieel, Active Dynamics en Torque Vectoring by Braking, actieve systemen die ervoor moeten zorgen dat bij overschrijding van de limieten toch een vangnet aanwezig is. Het interieur is uitgevoerd met twee lichtgewicht Sabelt kuipstoelen uit Carbon, de lederen bekleding is uitgevoerd met geruite stiknaden. Daarnaast is het interieur rijkelijk afwerkt met Alcantara, Carbon en gepolijst aluminium. Tussen de stoelen prijkt een plaquette met de handtekening van zijn ontwerper, Ian Callum. De Project 7 vraagt uiteraard om Topless bereden te worden, een nooddak is aanwezig en laat zich, volgens de fabrikant, in een drietal minuten opzetten. Omwille van de lage lijn is de voorruit met maar liefst 11,4 cm. verlaagd. Een wetenswaardigheid; in Amerika mocht de Project 7 vanwege een wetgeving niet met de verlaagde ruit verkocht worden. Dus werd hij uitgeleverd met een standaard voorruit en werd de verlaagde ruit los meegeleverd.

 

Over deze Jaguar F-Type Project 7

In 2016 werd deze Project 7 in Duitsland aan zijn eigenaar afgeleverd. De auto heeft altijd deel uitgemaakt van zijn privé collectie en is slechts zeer spaarzaam gebruikt, slechts 2.900 km. staat er momenteel op de klok. Ondanks zijn lage kilometerstand is de auto altijd top onderhouden bij de Jaguar dealer, een gedocumenteerde service historie van zes onderhoudsbeurten zijn aanwezig. Elke Project 7 werd zeer compleet uitgevoerd, opties waren beperkt. Bij de keus van de lakkleur heeft de koper de juiste beslissing genomen, uit de vijf leverbare kleuren koos hij voor het prachtige British Racing Green Metallic, volgens kenners dé kleur welke onlosmakelijk met de historie van deze auto is verbonden. Dat daarvoor een meerprijs van € 10.000,= werd gerekend, kan slechts als een detail worden beschouwd. Van fabriekswege werd de witte bies dwars over het front geleverd. Zo ook de ronde witte nummer achtergronden. In verschillende landen is het bij de wet verboden om een racenummer op de auto te voeren, omdat daarmee de indruk gewekt zou kunnen worden dat men aan een wedstrijd deelneemt op de openbare weg. Vandaar dat Jaguar voor de zekerheid ze blanco aflevert. Wij hebben daar als detail afwerking, geheel in overeenstemming met de gedachte van de ontwerper, het enige correcte cijfer erop laten aanbrengen!

Wij nodigen u graag uit om nader kennis te maken met deze unieke Project 7. Graag van tevoren een afspraak te maken met Mang Yuan via harm.derks@broekhuis.nl of Harm Derks via harm.derks@broekhuis.nl

Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in voornamelijk Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.brooksclassic.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500

Bekijk andere klassieke auto’s

X