Jaguar E-type 4.2 Roadster Series 1 | LHD | 1965

  • Concoursstaat
  • Smaakvolle kleurcombinatie
  • Matching numbers auto inclusief Heritage Certificate
  • Volledige restauratie volgens originele specificaties (2007)
  • Motor compleet gereviseerd (2009) en sindsdien <10.000 km gelopen

Bijna geen auto bezit een vergelijkbare iconische status met een Jaguar E-type.
Zelfs Enzo Ferrari heeft herhaaldelijk gesteld dat ‘de E-type de mooiste auto ter wereld is’. Daarnaast zijn de prestaties net zo spraakmakend als het design: met een topsnelheid van meer dan 240 km/h was de E-type ’s werelds snelste productieauto. Een prestatie die Jaguar nog enkele keren wist te herhalen, een ander uniek feit.

Geschiedenis van de E-type

Er zijn maar weinig auto’s die echt kunnen claimen een mijlpaal te zijn, maar de Jaguar E-type behoort ongetwijfeld tot die categorie. Hij veroorzaakte meteen al een sensatie toen hij werd gelanceerd op de Autosalon van Genève in 1961.

De 3,8-liter zescilinder-in-lijnmotor met 3 carburateurs en 265pk zou de testauto’s tot ruim 240 km/h kunnen stuwen – een cijfer dat de krantenkoppen over de hele wereld haalde en een vraag creëerde waaraan Jaguar aanvankelijk met moeite kon voldoen.

Er waren niet alleen de buitenaardse prestaties, er was ook de iconische vorm, die het werk was van aerodynamicus Malcolm Sayer – dezelfde man die verantwoordelijk was geweest voor Jaguar’s Le Mans-winnende C-type en D-type. Onderhuids had de E-type eigenlijk veel te danken aan de D-type; ook bij de E-type is er sprake van constructie die bestaat uit een ‘monocoque’ middengedeelte met een subframe dat de motor en de voorwielophanging draagt. Aan de achterzijde werd echter gekozen voor  een onafhankelijke wielophanging in een tijd dat veel van Jaguars rivalen nog een traditionele starre as gebruikten.

De productie kwam traag op gang in de zomer van 1961 en was vooral gericht op de bouw van roadsters, voor de uiterst belangrijke Amerikaanse markt – er werden dat jaar bijvoorbeeld slechts 342 auto’s gebouwd voor de Britse markt. In augustus en september begonnen ook de coupés druppelsgewijs uit Browns Lane te rollen en beide modellen werden aangeboden tegen een fractie van de prijs van een  Ferrari of Aston Martin, de enige échte rivalen van de E-type. In oktober 1961 werden de externe motorkapsloten vervangen door een interne constructie en in mei-juni 1962 werden been- en voetruimte toegevoegd aan de voorheen vlakke vloer. Beide kenmerken – de externe motorkapvergrendelingen en de vlakke vloer – worden nu gebruikt als een verkorte manier om specifieke perioden van vroeg geproduceerde  E-type’s te beschrijven. Eind 1964 werd de 3,8-liter motor vervangen door een grotere 4,2-liter variant van de eerbiedwaardige XK zescilinder lijnmotor. Er werd ook een nieuwe volledig gesynchroniseerde Jaguar vierversnellingsbak gemonteerd, in plaats van de oude Moss-versnellingsbak. De Series 1 werd uiteindelijk in 1968 vervangen door de gefacelifte Series 2. Echter dankzij de tijdloze mix van verbluffende looks en immense prestaties heeft de Series I zijn plaats in de geschiedenis veilig gesteld.

Over deze E-type

Deze fraaie Jaguar E-Type 4.2 liter ‘Open Two Seater’ verliet de poorten van Browns Lane op 17 februari 1965, en werd verscheept naar de Belgian Motor Company, te Brussel, met eindbestemming Monsieur Lonquert. Vervolgens bracht de E-Type zijn leven door in België, respectievelijk Franktijk. In 2007is de Jaguar volledig gerestaureerd, waarbij kosten noch moeite zijn gespaard. Gevolgd door een volledige motorrevisie in 2009, waarna de roadster nog geen 10.000 km heeft gereden.

Ook is het interieur volledig opnieuw en buitengewoon vakkundig bekleed met chique grijs leder, één van de drie origineel leverbare kleuren in combinatie met een Dark Blue exterieur, naast licht blauw en rood. Tot slot is de mohair softtop op maat gemaakt en bevindt deze zich in een optimale staat. Sinds de restauratie zijn er nog geen 10.000 kilometer afgelegd met de auto en de E-Type verkeert dan ook in een magnifieke nieuwstaat.

Rijden
Het rijden in een vroege Jaguar E-type blijft altijd een magische, bijna extatische  ervaring. Een goede E-type is ook voor hedendaagse begrippen bloedsnel en  mooi handelbaar. Het is bijna onvoorstelbaar dat een auto uit 1965 zo’n combinatie van souplesse, snelheid en wendbaarheid kan bieden. De bijzonder aantrekkelijke kleurcombinatie “Dark Blue” met grijs leder haalt het maximale uit het toch al zo fantastische lijnenspel van de E-type.

Zelf ervaren?
Voelt u de drang om de rijders sensatie en kracht van deze gentleman’s driver zelf te ervaren? Voor een bezichtiging en / of proefrit verzoeken wij u vooraf een afspraak te maken met Harm Derks. Hij is te bereiken via +31 (0)30 850 7500 / harm.derks@broekhuis.nl

*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in klassieke Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.brooksclassics.nl voor meer informatie of neem contact op via +31 (0)30 850 7500 / harm.derks@broekhuis.nl

Bekijk andere klassieke auto’s

X