Prijs | VERKOCHT |
Bouwjaar | 1962 |
Km. Stand | 8.500 km |
BTW | Niet Verrekenbaar |
Carrosserietype | Convertible |
Kleur | Opalescent Silver Grey |
Interieur | Blue |
Motortype | 3.8 liter, 6 cilinder lijn |
Vermogen | 265 PK / 185KW |
Transmissie | Handgeschakeld |
Brandstof | Benzine |
1962 JAGUAR E-TYPE, SERIES I, 3.8 LITRE,OPEN TWO SEATER
- Vroege 3,8 liter uitvoering met ‘Alloy Dash’
- Matching numbers
- Uitmuntende technische staat
- Aantrekkelijke en zeldzame kleurencombinatie
De Jaguar E-Type is een klassieker die nauwelijks een introductie behoeft. Het is een rijdende legende. Een icoon. Als zelfs Enzo Ferrari het ‘de mooiste auto ooit gebouwd’ noemt, dan weet je dat het goed zit. Het prestatieniveau van de E-Type is bovendien al net zo spraakmakend als het design: met zijn topsnelheid van 240 km/h was het ’s werelds snelste productieauto.
Deze bijzonder fraaie 3,8 liter ‘Alloy Dash’ Roadster met matching numbers verliet in oktober 1962 de poorten van Browns Lane, en behoort daarmee tot de eerste serie E-Types, inclusief kuipstoelen en aluminium dashboard. Het is geen Flat Floor, hetgeen de binnenruimte enorm ten goede komt; ook langere mensen vinden een passende zitpositie door de toegenomen been- en verstelruimte van de stoel. Optisch gezien is deze Open Two Seater (OTS) echter nog precies zoals ontwerper William Lyons hem bedoeld had.
Historie & conditie
Het betreft hier een Engelsman met Amerikaanse genen. De Jaguar is oorspronkelijk nieuw geleverd in de Verenigde Staten. Eind jaren ’90 keerde de E-Type terug naar Europa, waar de auto vervolgens aan het begin van dit millennium volledig is gerestaureerd door een gerenommeerde Italiaanse specialist. Daarna is de Jaguar spaarzaam gebruikt.
De stijlvolle Roadster verkeert in buitengewoon mooie conditie, met perfecte passingen van motorkap en portieren. Het lakwerk is zoals het hoort te zijn: gelijkmatig en dun gespoten, met een subtiel laagje metallic, waardoor de auto vanuit bepaalde hoeken bijna uni-grijs lijkt. Hier en daar valt een klein gebruiksspoortje op de lak te ontdekken. In combinatie met het donkerblauwe lederen interieur en de donkerblauwe mohair kap, is deze E-Type een buitengewoon smaakvolle verschijning. Onderhuids verkeert de Jaguar in absolute topstaat. Recentelijk is hij door onze ervaren technici volledig geserviced. Sindsdien is de open tweezitter technisch als nieuw. De auto wordt geleverd inclusief Heritage certificaat.
Rijden
Het rijden in een vroege Jaguar E-Type is en blijft een magische ervaring. Het model is een rechtstreekse doorontwikkeling van een volbloed racer: de Le Mans winnende D-Type. Aan alles is te merken dat zaken als aerodynamica, gewichtsbesparing en torsiestijfheid prioriteit hadden boven al het andere. Dat begint al bij het instappen. Het lichtgewicht bestuurdersportier wordt geopend door middel van een minimalistisch ontworpen deurgreepje. Vervolgens schuif je met je benen over een brede dorpel, onder het stuur door. Je laat jezelf zakken in een waarachtige kuipstoel. Het contact gaat om, je wacht tot het tikken van de brandstofpomp is afgelopen en het systeem op druk staat. Beetje choke erbij, en met een druk op de zwarte startknop komt de fantastische XK 6-cilinder lijnmotor brullend tot leven.
De drie gigantische HD8 SU Carburateurs slokken de buitenlucht gulzig het blok binnen, om deze van hun luchtbrandstofmengsel te kunnen voorzien. De kort op elkaar geplaatste dubbele uitlaatpijpen brengen een gorgelend gegrom voort. Nadat het blok voldoende op temperatuur is, leg je de karakteristieke Moss transmissie in zijn eerste, van rechte vertanding voorziene ‘non-synchromesh’ versnelling, en het fantastisch avontuur kan beginnen. Rijdend over prachtige binnenwegen, wind door je haren en je ogen gericht op de ‘powerbulge’ op de motorkap. De ‘cleane’, zwarte meters met tuimelschakelaars op het aluminium dashboard recht vóór je; dít is veel meer dan autorijden. Dít is leven! We zetten de Moss versnellingsbak met een dot tussengas in het volgende verzet, laten onze rechtervoet richting het tapijt zakken en gáán! De ‘E’ zet zich in zijn veren, de grom gaat over in een luidkeelse oorlogskreet en het is alsof we met een elastiek worden afgeschoten. Onderwijl houdt de van Koni’s voorziene onafhankelijke wielophanging al dit brute geweld perfect in bedwang. Mede dankzij de uiterst tactiele feedback van de besturing, verlies je geen moment het gevoel met het wegdek. Laat staan dat je de controle of het vertrouwen kwijtraakt. Werkelijk ongekend voor een 55 jaar oude auto. Dít is zoals een échte E-Type hoort te zijn!
Nader kennismaken
Wij nodigen u van harte uit om nader kennis te maken met deze bijzondere, vroege E-Type. Gelieve van tevoren een afspraak te maken met Geert-Jan Tax. Hij is te bereiken via 030-8507500. Of stuur een e-mail naar geertjan.tax@broekhuis.nl.
*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.broekhuis.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500 / utrecht@broekhuis.nl*