Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980 interior
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
  • Ferrari Dino 308 GT4 1980
Prijs VERKOCHT
Bouwjaar 1980
Km stand 78.200 km
BTW Niet verrekenbaar
Carrosserietype 2+2 Coupe, Middenmotor
Kleur Blu Sera
Interieur Nero
Motorisering 2.9 liter V8
Vermogen 255 PK/ – 190 kW
Transmissie 5 versnellingen handgeschakeld
Brandstof Benzine

1980 Ferrari 308 GT4

  • Unieke, origineel Nederlands geleverde 308 GT4
  • Lage kilometrage, uitstekend onderhouden
  • Prachtige, zeldzame kleurencombinatie
  • Volledige, originele documentatie inbegrepen

Een subliem mooie, origineel Nederlands geleverde Ferrari Dino 308 GT4 in de even stijlvolle als zeldzame kleur Blu Pozzi. De 308 GT4 is de enige door de beroemde Bertone studio ontworpen serieproductie-Ferrari ooit. Het baanbrekende design van de Dino 308 GT4 is van de hand van de legendarische Marcello Gandini; de man die in het verleden eveneens verantwoordelijk was voor excentriekelingen als de Lamborghini Miura, Countach én Diablo, alsmede de iconische Lancia Stratos.

Gandini leverde met de 308 GT4 in 1973 een radicaal ontwerp af. De Dino laat zich kenmerken door scherpe, strakke lijnen, die typerend zijn voor het fameuze ‘space age’ tijdperk. De Dino 308 GT4 is tevens de eerste in serie geproduceerde Ferrari met V8-middenmotor ooit, waarmee het in wezen de stamvader is van de vele Ferrari V8-modellen die daarop volgden. Bovendien is het één van de weinige auto’s die voorzien is van een 4-zits middenmotor configuratie; een uniek concept.

Historie & conditie

Dat de 308 GT4 binnen Ferrari-kringen jarenlang tot de best bewaarde geheimen behoorde, wordt bewezen door het feit dat deze Dino nog niet zo heel lang geleden pas ontdekt is door het grote publiek. Met name in deze zeldzame Europese specificatie, is het model erg gewild onder verzamelaars. Dit maakt de Ferrari 2+2 in één klap een waarachtig collectors item.

Het verheugt ons dan ook in het bijzonder om deze prachtige, origineel Nederlands geleverde Dino 308 GT4 aan te mogen bieden. De auto werd op 2 januari 1980 door Ferrari-importeur Kroymans nieuw geleverd aan de eerste eigenaar. De auto is altijd in Nederland gebleven, en beschikt over een volledige en duidelijk aantoonbare historie. Deze toont tevens aan dat de 308 GT4 gedurende al die jaren louter door specialisten is onderhouden. De auto is in het verleden overgespoten in de originele, eerste en onder kenners bovendien razend populaire kleur Blu Pozzi. De schitterende, zwarte bekleding en alle bijbehorende details zijn geheel origineel en volledig matching. Datzelfde geldt voor de onderhoudsboeken en documentatie die zijn inbegrepen.

Rijden

Formule 1-legende Niki Lauda, destijds in dienst als coureur bij de Italiaanse renstal, was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de 308 GT4. Geen wonder dus dat het model óók uitblinkt qua rijeigenschappen. De rijervaring in deze Ferrari werd (en wordt) alom bejubeld, en is vandaag de dag nog immer ronduit spectaculair. De zitpositie en de wijze waarop het interieur als het ware om de bestuurder heen is gebouwd, doet nog het meest denken aan de geavanceerde cockpit van een heuse Le Mans racer.

De mechanische symfonie van de 3,0 liter 8-cilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier dubbele Weber carburateurs, is een waar genot voor alle zintuigen. De wijze waarop versnellingsbak, chassis en besturing elkaar complementeren, maakt deze Ferrari tot de onvervalste, pure rijdersauto die menig liefhebber vanaf de eerste seconde het water in de mond doet lopen.

Zelf ervaren?

Voelt u de drang om de kracht van dit authentieke raspaard zelf te ervaren? Voor een bezichtiging en/of proefrit verzoeken wij u vooraf een afspraak te maken met Geert-Jan Tax. Hij is te bereiken via 030-8507500 / geertjan.tax@broekhuis.nl.

*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.broekhuis.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500 / utrecht@broekhuis.nl*

Bekijk andere klassieke auto’s

X