Prijs | VERKOCHT |
Bouwjaar | 1990 |
Km. Stand | 63.835 km |
BTW | Niet Verrekenbaar |
Carrosserietype | Coupé |
Kleur | Nero |
Interieur | Nero |
Motortype | 3,4 liter, V8 |
Vermogen | 300 Pk |
Transmissie | Handgeschakeld |
Brandstof | Benzine |
1990 FERRARI 348 TB
- Prachtige vroege Ferrari 348
- Zeer uitgebreide onderhoudshistorie
- Compleet gedocumenteerd met foto’s en facturen; boekjes aanwezig
- Aantoonbaar lage kilometerstand
De Ferrari 348 was de geheel nieuw ontworpen opvolger van de Ferrari 308 en 328. De auto werd in 1989 gepresenteerd en luidde een nieuw tijdperk in. De dwarsgeplaatste motor van de 328 werd vervangen door een transversaal geplaatste 3,4 liter V8 in een compleet nieuw chassis. Het prestatieniveau lag daarmee beduidend hoger dan dat van zijn voorganger en er was bovendien veel meer ruimte beschikbaar in de auto waardoor voor het eerst ook lange chauffeurs konden genieten van een V8 Ferrari. De radiateurs verhuisden naar de flanken en de 348 werd voorzien van lucht in- en uitlaten in de stijl van de iconische Testarossa. Pininfarina was verantwoordelijk voor de schitterende proporties van de auto en de 348 werd meteen een hit.
Nadat de F355 werd gepresenteerd raakte de 348 met zijn zeer uitgesproken “nineties styling” een tijdje uit de gratie. Maar nu, ruim 30 jaar na de oorspronkelijke introductie maakt die uitgesproken styling hem juist extra aantrekkelijk. Iedereen die de 80’s heeft meegemaakt voelt zich toch een beetje “Sonny Crocket” wanneer je het portier met de “slatted” luchtinlaten beroert. Stap de brede dorpel over en neem plaats in de comfortabele kuipstoel en je ziet een simpel, ruim interieur met een driespaaks sportstuur en de traditionele chromen schakelpook in het open metalen rooster. Meters met rode letters op een zwarte achtergrond maken de ervaring helemaal af; dit is puur Ferrari zoals het vroeger was. En wanneer de startsleutel dan eindelijk wordt omgedraaid?… pure magie!
Op de weg is duidelijk merkbaar dat dit de Ferrari is die de brug vormt tussen het verleden en de moderne tijd. Hoewel de 348 beschikt over een stijf en modern chassis, ontbreken stuurbekrachtiging en traction control. Foutjes worden direct afgestraft en het is hard werken om het beste uit deze auto te halen.
En dat juist dat maakt de hele ervaring zo bijzonder, in dit tijdperk van automatisch rijdende computers op wielen. Het gewicht van de versnellingspook en de metalen “Klak” telkens als je van verzet wisselt; de onbekrachtigde maar daardoor buitengewoon precieze remmen; de vormen in het wegdek die zich één op één doorvertalen via het stuurwiel en… als kers op de taart: de ongeëvenaarde mechanische symfonie van de lichtmetalen V8. Wat je als bestuurder erin stopt krijg je dubbel terug in pure ongefilterde beleving en emoties. En dat is juist het doel van een klassieke Ferrari.
*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in klassieke Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.brooksclassics.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500 / harm.derks@broekhuis.nl*