Prijs € 38.900,=
Bouwjaar 1973
Km. Stand 127.900 km
BTW Niet verrekenbaar
Carrosserietype 2 deurs coupe
Kleur Zwart
Interieur Cuir Tabac
Motortype 2.670 cc, V6 Maserati
Vermogen 180 PK/  133 KW
Transmissie Handgeschakeld 5 versnellingen
Brandstof Benzine

1973 CITRÖEN SM 2.7 Coupe manual

  • In mooie originele conditie
  • Originele Amerikaanse uitvoering
  • Reeds 24 jaar in Nederland
  • Handgeschakeld, carburateurmotor en airconditioning
  • Zeldzame uitvoering en kleurstelling
  • Zeer fijne rijders auto, instappen en genieten

 

De Citröen SM historie

Bij de lancering van de SM op de Autosalon van Geneve in maart 1970 kon het publiek eindelijk kennismaken met het nieuwe vlaggenschip van Citroën. Het eigenzinnige Franse merk had altijd al een heel eigen kijk op zaken als ‘vormgeving’ en ‘rijeigenschappen’. Ontwerper Robert Opron verpakte het zacht geveerde onderstel van de Citroën DS in een opmerkelijk gestroomlijnd GT-kostuum en voorzag dat met prachtige details. Toen de auto in augustus dat jaar bij de Franse dealers stonden, liep het daar storm. De brede neus met de glazen frontpartij voor de batterij koplampen, de slanke actiepartij, de panoramische achterruit en de mooie chroomlijsten rond de achterzijde. Citroën had sinds 1968 Maserati overgenomen en liet daar de motor bouwen. Het werd een lichtmetalen zescilinder, precies wat de SM nodig had. De viercilindermotoren waren immers altijd de zwakke schakel van de Citroën DS geweest, het miste de prestige. De cilinderinhoud moest vanwege het Franse belastingsysteem onder de 2.7 liter blijven. De V6-motor is afgeleid van de achtcilinder Maserati motor waar twee cilinders eraf zijn gehaald. Met zijn bovenliggende nokkenassen, natriumgevulde kleppen en vermogen van 180 pk, maakte hij grote indruk. De motor ligt ver naar achteren, tegen het schutbord aan voor een uitstekende gewichtsverdeling. De transmissie ligt voor de motor en drijft de voorwielen aan. Op de snelweg gooit de Grande Routière zijn hydropneumatische vering  in de strijd en blijft hij door zijn uitgekiende stroomlijn en grote spoorbreedte vóór zeer comfortabel en koersvast. Des te verrassender is het dat de auto zich ook op een bochtige weg weet te handhaven. Als je de vlijmscherpe reacties van het bekrachtigde Diravi tandheugelbesturing eenmaal onder de knie hebt, beweegt de auto zich uiterst stabiel en in één vloeiende lijn door de bocht. De SM weet heel knap de koppeling te leggen tussen comfort en sportiviteit. En dat doet hij allemaal geheel op zijn eigen, bijzonder stijlvolle wijze. De beau monde liet zich maar wat graag met een Citroën SM vereeuwigen, beroemde SM-rijders zijn Johan Cruijff, maar ook internationale sterren als Bill Wyman en Charlie Watts van de Rolling Stones, Carlos Santana, Jay Leno en Burt Reynolds. Maar ook politici zoals de Oegandese dictator Idi Amin, de Sjah van Iran, keizer Haile Selassie van Ethiopië en de voormalige Russische president Brezjnev hadden een SM. In 1974 ging Citroën failliet en werd het overgenomen door Peugeot. De Citroën SM was slechts 5 jaar in productie, in 1975 viel het doek voor deze bijzondere auto nadat er 12.920 van waren geproduceerd.

 

Over de Amerikaanse Citröen SM

Het unieke design van de SM maakte indruk en won in 1972 de Auto of the Year-prijs van het tijdschrift Motor Trend, wat destijds ongekend was voor een niet-Amerikaans voertuig. De grootste afzetmarkt buiten Frankrijk was Amerika, het was een sportieve en exclusieve luxewagen met een sterke motor en naar Amerikaanse normen, nog zuinig ook. De Amerikaanse versie week op diverse punten af van de Europese. In Amerika waren meedraaiende koplampen en de glazen kappen niet toegestaan, dus werden ze uitgerust met vier ronde, vaststaande koplampen zonder de glazen kappen. De levering in Amerika was kort maar heftig, het begon in 1972 en eindigde het jaar daarop al, in 1973. Gedurende die twee jaren ging meer dan 40% van de productie naar Amerika. De reden van de abrupte verkoopstop was dat  in 1974 de Amerikaanse wetgeving voorschreef dat de bumpers op een standaard hoogte diende te staan en dat was met hoogte regeling van de SM onmogelijk. Er waren 134 auto’s van het modeljaar 1974 reeds geproduceerd voor Amerika en waren al onderweg, maar mochten daar niet verkocht worden. Uiteindelijk zijn die laatste Amerikaanse uitvoeringen in Japan terechtgekomen. In totaal zijn er 2.400 stuks in Amerika geleverd, deze versies waren meestal luxer uitgevoerd met lederen bekleding en airconditioning.

Over deze Citroen SM

In totaal zijn er 2.400 stuks in Amerika geleverd, waarvan een deel door de jaren heen weer naar Europa zijn teruggekomen. Daarvan werd voor een groot gedeelte het front weer omgebouwd naar de Europese uitvoering, omdat het uiterlijk met de vier open ronde koplampen niet iedereen kon bekoren. Inmiddels hebben de kenners hun mening hierover bijgesteld en krijgt de Amerikaanse versie de erkenning welke het verdiend. Wat zeldzaamheid betreft scoort een Amerikaanse SM dus best hoog, zeker in geval met deze auto waar de kleurstelling ook mee telt. Immers de SM werd in 18 kleuren geleverd maar slechts een zeer klein aantal in zwart. De fabrieksbenaming Noir, kleurcode AC200 stond van 1970 t/m 1974 op het programma, maar 1% van de totale productie had deze kleur. De tijdloze kleur staat hem uitstekend zeker in combinatie met het vele chroomwerk en de Tabac kleurige lederen binnenbekleding. Zowel de carrosserie als het interieur bevinden zich in een prachtige, maar originele staat met gebruikssporen. Uniek en smaakvol, deze Fransman met een Italiaans hart. Wat betreft de Maserati motor heeft hierbij de tijd zijn bedenkelijke reputatie inmiddels ingehaald. Voor de Citroen dealers was destijds het complexe motorblok best wel een punt van zorgen, maar in de vijf decennia van zijn bestaan jaren zijn tal van kritische onderdelen verder doorontwikkeld en geperfectioneerd. Tegenwoordig is de SM techniek geen Rocket-science meer en kan men bij vele specialisten terecht voor gericht onderhoud en reparatie. Onlangs heeft deze SM een nieuwe volledige electronische ontsteking aan boord gekregen en is de Diravi stuurinrichting gereviseerd. De Maserati motor wordt gevoed door 3 dubbele Weber carburateurs met daaraan gekoppeld een zeer fijne handgeschakelde vijfbak. Klaar om de nieuwe eigenaar bij elke rit een brede glimlach op zijn gezicht te toveren.

Wij nodigen u graag uit om nader kennis te maken met deze originele Citröen SM. Graag van tevoren een afspraak te maken met Mang Yuan via mang.yuan@broekhuis.nl of Harm Derks via harm.derks@broekhuis.nl

Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in voornamelijk Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.brooksclassic.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500

Bekijk andere klassieke auto’s

X