Prijs € 74.900,-
Bouwjaar 1969
Km. Stand 58.558 mijl
BTW Niet Verrekenbaar
Carrosserietype Fixed Head Coupe
Kleur Pale Primrose Yellow
Interieur Black leather
Motortype 4.2 liter, 6 cilinder lijn
Vermogen 246 PK / 154 KW
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine

1969 JAGUAR E-TYPE, SERIES 2, 4.2 LITRE, FIXED HEAD COUPE

  • Voorlaatste bouwjaar E-Type met een zescilinder motorblok
  • Matching numbers
  • Sublieme technische en cosmetische staat
  • Zeldzame origineel stalen velgen, destijds meerprijs optie
  • Heritage Certificaat aanwezig.

De Jaguar E-Type is een klassieker die nauwelijks een introductie behoeft. Het is een rijdende legende. Een icoon. Als zelfs Enzo Ferrari het ‘de mooiste auto ooit gebouwd’ noemt, dan weet je dat het goed zit. Het prestatieniveau van de E-Type is bovendien al net zo spraakmakend als het design: met zijn topsnelheid van 240 km/h was het ’s werelds snelste productieauto. Precies zestig jaar geleden werd de E-Type geïntroduceerd op de Autosalon te Geneve, de auto was zo immens populair  dat de fabriek de vraag niet aankon. In het eerste halfjaar ging de productie geheel naar Amerika. Slechts enkele exemplaren werden in Europa geleverd aan celebrities.

Brooks Classics presenteert met trots deze Jaguar E-Type, voorzien van de originele, beeldschone kleurencombinatie Pale Primrose Yellow met een harmonieus contrasterende zwart lederen interieur. Dit prachtexemplaar, een ‘Fixed Head Coupe’ (kortweg FHC), werd in 22 oktober 1969 gebouwd en behoort daarmee tot het voorlaatste bouwjaar dat de  E-Types is voorzien van een zescilinder motor.

Historie

Het betreft hier een Engelsman met Amerikaanse genen. De Jaguar is oorspronkelijk afgeleverd in New York de Verenigde Staten, waar de auto bijna dertig jaar lang deel uitmaakte van het Amerikaanse straatbeeld. In 1997 keerde de E-Type terug naar Europa, om vervolgens zorgvuldig in haar oude pracht te worden hersteld.

Exterieur

De carrosserie is van hoogstaande kwaliteit, met perfecte passingen van motorkap, kofferdeksel en portieren. Het voor de zeventiger jaren zo kenmerkende Pale Primrose Yellow lakwerk is van grote klasse, briljant uitgevoerd in de originele tint en met buitengewoon goede en egale lakstructuur. Eenmaal plaatsgenomen geven de louvres in de motorkap de bestuurder een subtiele, maar o zo fraaie blik op de onderhuidse techniek. Laat u niets wijsmaken over de stalen velgen met wieldoppen waar deze E-Type mee is uitgevoerd, ze komen wel degelijk origineel uit de fabriek. Destijds konden de kopers van een Serie II kiezen voor deze wieloptie, uiteraard tegen meerprijs!

Interieur

Het zeer originele en uitstekend bewaarde interieur is met zorg naar vrijwel nieuwstaat gebracht, echter met behoud van de authentieke details en het pure karakter. Daarover gesproken: wat te denken van het zicht op de ‘powerbulge’ op de motorkap. Het prachtige dashboard is voorzien van de karakteristieke ronde Smiths meters met zwarte wijzerplaten, waarbij elke meter zijn informatie deelt met de bestuurder over het toerental, de snelheid, oliedruk, watertemperatuur, voltage en brandstofniveau. De wijze waarop de schitterend beklede dakhemel zich als het ware om je heen vouwt en eindigt met een praktische derde deur; het voelt allemaal zoals het hoort te zijn. En belangrijker: het is typisch Jaguar E-Type.

Modificaties

Hoewel de carrosserie in grote lijnen gelijk is aan die van de oorspronkelijke tweezits coupé, zijn er onderhuids de nodige technische aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de Series I, waaronder verbeterde remmen en koeling. Het interieur werd licht aangepast om inzittenden betere bescherming te kunnen bieden en de koplampen zijn uitgevoerd zonder glazen kappen voor lichtopbrengst zonder strooilicht. De uiterlijke kenmerken die de E-Type het beeldschone design geven waarom het model al sinds zijn introductie in 1961 wordt geprezen.

Rijden

Zelfs voor de meest verwende autoliefhebbers blijft het rijden in een E-Type een magische ervaring. Alleen al de aanblik van deze stijlvolle coupé is genoeg om je het water in de mond te laten lopen. Open het bestuurdersportier met de chique kleine handgreep, schuif met je benen over de brede dorpel, onder het stuur door en laat jezelf zakken in de kuipstoel. Contactsleutel in het stuurslot steken even wachten tot het tikken van de brandstofpomp is afgelopen, een beetje choke erbij, de contactsleutel verder omdraaien en de fantastische 6-cilinder lijnmotor komt met een diepe roffel tot leven.

Maar vervolgens openbaren zich een aantal verschillen ten opzichte van vroegere modellen. De volledig gesynchroniseerde versnellingsbak bijvoorbeeld, laat zich makkelijker inleggen dan haar vroegere ‘Moss’ zusje. De remmen pakken scherper en beter bekrachtigd aan, de temperatuur van de motor blijft ook in de file gelijk door de dubbele elektrische fans, en de auto laat zich eenvoudiger besturen en voelt handzamer aan. De 4,2 liter motor levert zowaar nóg meer koppel bij lage toerentallen, hetgeen resulteert in een soepeler verfijnde beleving dan bij de vroegere 3.8 versies. De prestaties zijn overigens onverminderd spraakmakend; wat blijft een E-Type een waanzinnig snelle en capabele auto! Ongekend hoe Jaguar als geen ander stijl aan performance heeft weten te koppelen. Een waar meesterwerk.

Nader kennismaken, preview

Ondanks dat het grootste deel van de restauratie is voltooid moeten er nog de laatste details aan deze icoon worden uitgevoerd, anderzijds willen wij u deze prachtige en zeldzame auto niet onthouden. Vandaar dat u van harte welkom bent om met de daarbij behorende uitleg, deze prachtige E-Type te komen bewonderen. Daarvoor gelieve van tevoren contact opnemen met Mang Yuan. Hij is te bereiken via 030-8507500. Of stuur een e-mail naar mang.yuan@broekhuis.nl.

*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.broekhuis.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500 / mang.yuan@broekhuis.nl*

Bekijk andere klassieke auto’s

X