Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 interior
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 engine matching numbers
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 engine matching numbers
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 engine matching numbers
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 matching numbers
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 matching numbers
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967 matching numbers
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
  • Jaguar E-type 4.2 Fixed Head Coupe 1967
Prijs € 115.000,-
Bouwjaar 1967
Km. Stand 8.500 km
BTW Niet Verrekenbaar
Carrosserietype Fixed Head Coupe
Kleur British Racing Green
Interieur  Suede Green
Motortype 4.2 liter, 6 cilinder lijn
Vermogen 265 PK / 185KW
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine

1967 JAGUAR E-TYPE, SERIES I, 4.2 LITRE, FIXED HEAD COUPE

  • Late 4,2 liter uitvoering ‘Series 1.5’
  • Matching numbers / matching colours
  • Sublieme technische en cosmetische staat
  • Aantrekkelijke, zeldzame en originele kleurencombinatie

De Jaguar E-Type is een klassieker die nauwelijks een introductie behoeft. Het is een rijdende legende. Een icoon. Als zelfs Enzo Ferrari het ‘de mooiste auto ooit gebouwd’ noemt, dan weet je dat het goed zit. Het prestatieniveau van de E-Type is bovendien al net zo spraakmakend als het design: met zijn topsnelheid van 240 km/h was het ’s werelds snelste productieauto.

Brooks classics presenteert met trots deze matching numbers / matching colours Jaguar E-Type, voorzien van de originele, beeldschone kleurencombinatie British Racing Green met Suede Green interieur. Dit prachtexemplaar, een ‘Fixed Head Coupe’ (kortweg FHC), werd in september 1967 gebouwd en behoort daarmee tot de laatste exemplaren van de gewilde Series 1 E-Types; onder kenners ook wel bekend als ‘Series 1.5’.

Historie

Het betreft hier een Engelsman met Amerikaanse genen. De Jaguar is oorspronkelijk nieuw geleverd in de Verenigde Staten, waar de auto bijna een halve eeuw deel uitmaakte van het Californische straatbeeld. In 2014 keerde de E-Type terug naar Europa, om vervolgens in de periode 2015-2017 zorgvuldig in haar oude pracht te worden hersteld door een gerenommeerde Italiaanse specialist.

Exterieur

De carrosserie is van hoogstaande kwaliteit, met perfecte passingen van motorkap, kofferdeksel en portieren. Het British Racing Green lakwerk is van grote klasse, briljant uitgevoerd in de originele tint en met buitengewoon goede en egale lakstructuur. Eenmaal plaatsgenomen geven de louvres in de motorkap de bestuurder een subtiele, maar o zo fraaie blik op de onderhuidse techniek.

Interieur

Het zeer originele en uitstekend bewaarde interieur is met zorg naar vrijwel nieuwstaat gebracht, echter met behoud van de authentieke details en het pure karakter. Daarover gesproken: wat te denken van het zicht op de ‘powerbulge’ op de motorkap. De ‘cleane’, zwarte meters met oliedruk, watertemperatuur, voltage, toerental, brandstof en snelheid. De wijze waarop de schitterend beklede dakhemel zich als het ware om je heen vouwt en eindigt met een praktische derde deur; het voelt allemaal familiair. En belangrijker: het is typisch Jaguar E-Type.

Techniek

Technisch verkeert de Jaguar eveneens in topconditie; de auto is met alle liefde en aandacht van de wereld geprepareerd, waarbij onder andere de motor volledig is gereviseerd. Voorts zijn alle water- en brandstofleidingen vervangen en is het remsysteem volledig vernieuwd. Alle draaiende delen, zoals kruiskoppelingen, differentieel en versnellingsbak, zijn uitvoerig gecontroleerd en voorzien van nieuwe oliën, filters en pakkingen.

Modificaties

Hoewel de carrosserie gelijk is aan die van de oorspronkelijke tweezits coupé, zijn er onderhuids de nodige technische aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de Series I, waaronder verbeterde remmen en koeling. Het interieur werd licht aangepast om inzittenden betere bescherming te kunnen bieden bij ongevallen, en de koplampen zijn uitgevoerd zonder glazen kappen om een betere lichtopbrengst te garanderen.  In tegenstelling tot de Series II E-Type, bleven de elegante bumperpartijen en detaillering bij de Series 1.5 gelukkig behouden; uiterlijke kenmerken die de E-Type het beeldschone design geven waarom het model al sinds zijn introductie in 1961 wordt geprezen.

Rijden

Zelfs voor de meest verwende autoliefhebbers blijft het rijden in een E-Type een magische ervaring. Alleen al de aanblik van deze stijlvolle coupé is genoeg om je het water in de mond te laten lopen. Open het bestuurdersportier met de chique kleine handgreep, schuif met je benen over de brede dorpel, onder het stuur door en laat jezelf zakken in de kuipstoel. Contact om, wachten tot het tikken van de brandstofpomp is afgelopen en het systeem op druk staat. Beetje choke erbij, en met een druk op de zwarte startknop komt de fantastische XK 6-cilinder lijnmotor met een diepe roffel tot leven.

Maar vervolgens openbaren zich een aantal verschillen ten opzichte van vroegere modellen. De volledig gesynchroniseerde versnellingsbak bijvoorbeeld, laat zich makkelijker inleggen dan haar vroegere ‘Moss’ zusje. De remmen pakken scherper en beter bekrachtigd aan, de temperatuur van de motor blijft ook in de file gelijk, en de auto laat zich eenvoudiger besturen en voelt handzamer aan. De 4,2 liter motor levert zowaar nóg meer koppel bij lage toerentallen, hetgeen resulteert in een minder rauwe, meer verfijnde beleving dan bij de vroegere 3.8 versies. De prestaties zijn overigens onverminderd spraakmakend; wat blijft een E-Type een waanzinnig snelle en capabele auto! Ongekend hoe Jaguar als geen ander stijl aan performance heeft weten te koppelen. Een waar meesterwerk.

Nader kennismaken

Wij nodigen u van harte uit om nader kennis te maken met deze bijzondere E-Type. Gelieve van tevoren een afspraak te maken met Geert-Jan Tax. Hij is te bereiken via 030-8507500. Of stuur een e-mail naar geertjan.tax@broekhuis.nl.

*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.broekhuis.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500 / utrecht@broekhuis.nl*

Bekijk andere klassieke auto’s

X