Prijs | VERKOCHT |
Bouwjaar | 1952 |
Km. Stand | 30.500 km |
BTW | Niet Verrekenbaar |
Carrosserietype | Roadster |
Kleur | Black |
Interieur | Biscuit & Tan |
Motortype | 3.4 liter, 6 cilinder lijn |
Vermogen | 190 PK |
Transmissie | Handgeschakeld |
Brandstof | Benzine |
1952 JAGUAR XK120, 3.4 LITRE, OPEN TWO SEATER
- Zeer vroeg exemplaar met ‘Studless Head’
- Ongerestaureerd en in uitmuntende, originele staat
- Aantrekkelijke en zeldzame kleurencombinatie
- Deels eerste lak, uitgebreide documentatie inbegrepen
Zwarte magie krijgt een geheel nieuwe betekenis dankzij deze betoverend mooie en originele Black Jaguar XK120 Roadster 3.4 uit 1952, ook wel bekend als ‘Open Two Seater’ – kortweg ‘OTS’. Zelden kwamen we een auto tegen met zoveel ziel en aantrekkingskracht als deze. Het betreft hier een klassieker van het zuiverste water, verkerend in uitmuntende conditie, met slechts 30.500 kilometer ervaring. Inclusief een historische hoeveelheid authenticiteit en Brits charisma.
Historie
Wat dit ultra fraaie exemplaar extra bijzonder maakt is dat het om een extreem zeldzame ‘Studless Head’ versie gaat uit de eerste serie. Plus het feit dat ze niet gerestaureerd is. Absoluut uniek voor een 65 jaar oude XK! De huidige eigenaar, namens wie wij de Jaguar mogen aanbieden, heeft de auto zichtbaar met alle aandacht en zorg van de wereld onderhouden, gekoesterd en gepreserveerd. Zonder daarbij het oorspronkelijk karakter te hoeven aantasten. Als een mooie wijn, die met het verstrijken van de jaren een heel eigen, ongeëvenaarde smaak heeft ontwikkeld. De originaliteit druipt dan ook haast letterlijk van het tijdloze, uitermate elegant gestileerde koetswerk af. Naar deze XK blijft u kijken!
Het begon allemaal in 1952: het jaar dat de Jaguar nieuw werd geleverd in het zonovergoten Californië. In de jaren 80 waagde ze de oversteek naar Europa, om vervolgens haar weg te vervolgen in Bordeaux, Frankrijk. Over goede wijn gesproken… In 2014 vond de auto een nieuw onderkomen op Nederlands terrein, onder het regime van een liefhebber pur sang: de laatste eigenaar tot nu toe, wie ons tevens de bijbehorende, uitgebreide documentatie overhandigde.
Exterieur
Het eerste dat opvalt bij het zien van de briljant ontworpen Roadster is dat het plaatwerk aan de buitenzijde nog steeds dezelfde, originele fabriekskleur bevat. Het grootste deel van de carrosserie is zelfs opgetrokken uit de allereerste lak, die er al sinds 1952 op zit. Een unicum! De prachtige passingen zijn op hun beurt geheel in lijn met het authentieke DNA van de XK. Het resultaat is verbluffend: deze Jaguar heeft duidelijk nog niets van haar geweldige glans verloren…
Daarover gesproken: let ook op tal van stijlvolle designkenmerken als de stalen velgen met chromen omlijsting en dichte wielkasten achter; stuk voor stuk typerend voor de eerste XK’s. Ze geven het model net dat beetje extra jeu, en zorgen – samen met het uiterst attractieve c.q. sierlijke lijnenspel – zowaar voor een Bugatti-achtige uitstraling.
Interieur
Ook het interieur is, op de vloermat aan de bestuurderskant na, nog volledig origineel en beschikt over weergaloze patina. De schitterende Biscuit & Tan kleurstelling is niet alleen een lust voor het oog, maar bovendien erg zeldzaam in combinatie met een Black exterieur.
De stoelzittingen hebben de tand des tijds goed doorstaan, echter zijn door slijtage wel wat fragieler geworden. Daarom bieden we een extra set aan die gebruikt kan worden voor lange(re) ritten.
Techniek
De aanwezigheid van vele originele details die gerestaureerde exemplaren vaak moeten ontberen, maken de Roadster des te specialer. Denk bijvoorbeeld aan zaken als lederen hoezen over de bladveren. Ze weerspiegelen de pure techniek van de Jaguar, welke nooit (!) is gereviseerd. De magische 3.4 liter 6-cilinder-in-lijn motor, goed voor een vermogen van 190 pk, voelt, klinkt én ruikt nog net zo intens als toen.
Ondanks, of juist omdat de techniek van deze ‘low-mileage’ XK in al die jaren intact is gebleven, werken motor en transmissie in fabuleuze harmonie; ongekend voor dit type Jaguar. Tijdens het rijden voelt de auto bijzonder strak en stijf aan, met een fantastisch, direct stuurgedrag. De originele trommelremmen volbrengen hun taak evengoed smetteloos. Het geluid uit de mild stalen uitlaat tot slot, is werkelijk magnifiek en draagt tevens bij aan een kippenvel verwekkende rijbeleving.
Achtergrond
De Jaguar XK120 beleefde een historisch debuut in 1948 op de British International Motor Show, waar ze – zij aan zij met de 2-persoons Convertible versie, beter bekend als Drop Head Coupe (DHC) – meteen diepe indruk maakte. Met dank aan het vooruitstrevende, uitzonderlijk chique ontwerp in combinatie met toonaangevende prestaties.
Hoewel de wereld nog aan het bijkomen was van de Tweede Wereldoorlog en de auto met name bedoeld was als kleinschalige, exotische showcase voor de revolutionaire XK-motor, was de vraag dermate overweldigend dat Jaguar besloot de auto in serieproductie te nemen. Daarmee werd de XK120 in één klap ‘s werelds snelste productieauto, met een voor die tijd concurrentie verpulverende topsnelheid van 120 mijl per uur (193 km/h). Indrukwekkend genoeg om de typenaam daaraan te refereren.
Dat het zowaar nog harder kon, bewezen de bouwers door de voorruit te verwijderen; in deze constructie werd zelfs een topsnelheid van 203 km/h gehaald. De XK120 verbrak record na record. Een legende was geboren. Men kan stellen dat dit model de directe aanzet heeft gegeven tot Jaguar’s succesverhaal in de jaren 50, toen het hoogtijdagen vierde in de racerij door maar liefst vijf keer op rij de 24 uur van Le Mans op haar naam te schrijven: de beroemdste race aller tijden. Dichterbij het klassieke racegevoel dan met deze Open Two Seater komt u waarschijnlijk niet!
Waardering
Hoewel het tegenwoordig lastig voor te stellen is, is er een tijd geweest dat XK’s ‘gewoon oude auto’s’ waren, met relatief lage waardes. Helaas zijn veel exemplaren in de jaren 60 en 70 verwaarloosd; ze eindigden als wrak in schuren of op sloperijen. De waardering van klassiekers zorgde gelukkig voor een ommekeer: waardes gingen omhoog, er ontstonden gespecialiseerde restauratiebedrijven en veel auto’s werden (al dan niet vakkundig) weer in hun oude glorie hersteld. Het blijft echter extreem moeilijk om aan een origineel, ongerestaureerd exemplaar te komen. Een exemplaar als deze…
Al dit moois vraagt uiteraard om een exclusieve bezichtiging. Hiervoor verzoeken wij u vooraf een afspraak te maken met Geert-Jan Tax. Hij is te bereiken via 030-8507500 / utrecht@broekhuis.nl. We kijken met veel belangstelling uit naar uw komst. The pleasure will be all ours…
*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit. Kijk op www.broekhuis.nl voor meer informatie of neem contact op via 030-8507500 / utrecht@broekhuis.nl*